Verhalen

Ferry's verhaal

Ik sta op om mensen gelukkig te maken

Ferry detail
Ferry Aerts Horecamanager
Partnerlogo albron

Ferry Aerts (28) is horecamanager bij horeca- & cateringbedrijf Albron. Binnen de onderneming ondersteunt hij managers van zes vestigingen van Anne&Max en één manager van een AH To Go-vestiging.

Hoe is jouw carrière begonnen?

“Die startte bij Albert Heijn. AH ging samenwerken met Albron om de To Go-vestigingen uit te breiden. Zo kwam ik in de horeca, catering en hospitality terecht. Ik kreeg de kans om in deze sector door te groeien. Momenteel stuur ik in totaal zo’n 140 medewerkers aan. Sowieso bezoek ik iedere vestiging – zeven stuks dus – eens per week.”

AH To Go is bekend, vertel eens over Anne&Max?

“Wij zijn een lunchroom voor ontbijt, koffie en thee, taart, lunch, brunch, high tea. De borrel komt er steeds meer bij. Anne&Max is een heel duurzaam concept, overal zit een idee achter. Kijk bijvoorbeeld naar de zalm. Hier moet een goede partij achter zitten en er moet een eerlijke prijs voor zijn betaald. Daarnaast staat gastvrijheid bovenaan. Als extra creëren wij een stukje bewustzijn bij onze medewerkers; waar draait het nu echt om in de wereld? We zien dat medewerkers hierdoor bewust voor ons kiezen omdat ze er volledig achter staan. Er staat veel vegan op de kaart, evenals talloze vegetarische producten.”

Heeft het concept jou persoonlijk beïnvloed?

“Ik ben ermee besmet geraakt. Wij komen er bij Anne&Max echt voor uit. Sinds ik deze functie heb eet ik zomaar vier keer in de week vegan. Ik ben veel bewuster bezig met bijvoorbeeld het kopen van kleding, is het wel duurzaam geproduceerd? Wij proberen dat bij ieder sollicitatiegesprek aan te kaarten, het moet feitelijk een onderdeel zijn van wie je bent en wilt zijn bij Anne&Max.”

Kun je parallellen trekken met de retail?

“Zeker. Ik kom dus uit de retail, een personeelsprobleem is daar nooit echt geweest. Hoe komt dat? In de retail werk je als team, men weet dat er een opleidingstraject is, dat er doorgroeimogelijkheden zijn en dat je teammanager kunt worden. In de hospitality zag je dat niet zo, de laatste tijd gelukkig steeds meer. Ik zie dat mensen ook in de horeca/hospitality steeds meer kiezen voor de lange termijn. Ik zie het in processen. Je werkt met veel verschillende medewerkers, zowel in retail als in horeca/hospitality. Je weet wat er van je wordt verwacht. Er zijn beslist veel gelijkenissen.”

Wat trekt jou zo aan in de horeca/hospitality?

“Iemand heeft een rotdag en komt een koffie bij je drinken. Je spreekt zo iemand aan en zegt dat je havermelk hebt, of hij dat eens wil proberen. Zo iemand voelt zich gezien en gehoord en verlaat je zaak met een goed gevoel. Na verloop van tijd heb je een band met een gast, weet je wat zijn thuissituatie is. Dan komt er iemand aanlopen en je denkt: die drinkt altijd een cappuccino, ik maak ‘m alvast klaar. Dat verschil maak je echt in ons vak. Mensen gelukkig maken, dat vind ik echt mooi. Ik sta op om mensen gelukkig te maken. Ik probeer dat zoveel mogelijk door te trekken richting de teams die ik heb. Maar goed, het zit vooral diep van binnen bij mij. Ik kan mensen alleen maar proberen zoveel mogelijk te enthousiasmeren.”